پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
09 خرداد 1400 - 09:32
یادداشت

اقتصاد و واکسن پاستور ۱۴۰۰

یک دهه تحریم، قدرت خرید مردم را کاهش داده و اقتصاد را با چالش مواجه کرده است. با این حال صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند که دیگر اثر تحریم‌ها تخلیه شده و از سال ۱۴۰۰، اقتصاد ایران مجدداً روند رو به رشد، به خودش خواهد گرفت.
نویسنده :
علی حیدری
کد خبر : 9188

پایگاه رهنما:

صندوق بین‌المللی پول نیز رشد اقتصادی ایران برای سال جاری را 3% اعلام کرده است. ارتباط بلندمدت با چین نیز، مناسبات اقتصادی را دستخوش تحول کرده و امید است که با بازتعریف نقش ایران در اقتصاد جهانی (به عنوان قلب جاده ابریشم) مسیر پیش‌روی اقتصاد ایران برای رسیدن به توسعه هموار باشد. بنابراین چارچوب بدن اقتصاد ایران سالم و سر پا است. با این حال، انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 می‌تواند نقش واکسن را ایفا کند. اگر در انتخابات پیش رو، واکسنی به اقتصاد ایران تزریق شود، بدون نگرانی می‌توان به توسعه اندیشید، در غیر این صورت باید نگران ویروس‌هایی بود که ممکن است پیکر اقتصاد را از پا بیندازند.

  • استمرار ارتباط با چین

چین برای ایران بسیار حیاتی است. از این جهت که از سویی آمریکا دیگر نیاز به نفت غرب آسیا ندارد. به همین خاطر واردات نفتش از عربستان اخیراً به صفر رسیده است. به همین دلیل، نیازش به تامین امنیت تجارت نفت از غرب آسیا توسط ایران نیز از بین رفته است. همین مسئله باعث شده تا جایگاه ایران در اقتصاد بین‌الملل تغییر کند و ما تحریم‌پذیر شویم. به همین دلیل است که از سال 1390، آمریکایی‌ها تحریم‌ها را تشدید کردند. همچنین تحریم ایران را باید جزئی از تلاش آمریکا برای انزوای چین دید. بنابراین هم برای ما و هم برای چین، ارتباط بلندمدت ضروری است و می‌تواند منجر به بازتعریف نقش جدیدی برای اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی شود. جایگاه ایران در احیای جاده‌ی ابریشم نیز کلیدی است. توافق 25 ساله با چین پیش از برجام امضا شده بود ولی متاسفانه با احیای برجام کنار گذاشته شد. همین باعث شد که برجام آسیب‌پذیر شود و بعداً ترامپ بتواند به راحتی آن را پاره کند. بنابراین یکی از ویژگی‌های واکسن پاستور 1400، باید روی کار آمدن رئیس‌جمهوری باشد که تعامل سازنده با هیچ‌جای جهان –خصوصا چین که ابرقدرت اقتصادی آینده‌ی جهان است- را کنار نگذارد.

         برگ برنده در مذاکره با غرب

همین تعامل جدی با چین، آمریکایی‌ها را نگران خواهد کرد و در این نگرانی، آنها مجاب خواهند شد که به برجام بازگردند. اکنون هم خبرهایی که از مذاکرات وین می‌آید، حاکی از آن است که عزم آمریکایی‌ها برای بازگشتن به برجام جدی است و البته مذاکرات با دشواری‌هایی همراه است. اما در مجموع آمریکایی‌ها می‌دانند که اثر «فشار حداکثری» پایان یافته است و اگر بخواهند از ایران امتیازی بگیرند، تا دیر نشده باید به میز مذاکره بازگردند. در چنین شرایطی، مشارکت بالا یک برگ برنده برای نظام در مذاکرات است. بدیهی است که رئیس‌جمهوری با مشارکت مثلاً 80%ی در مذاکره با پنج بعلاوه یک، قدرت چانه‌زنی بیشتری دارد تا رئیس‌جمهوری با مشارکت 40%ی. بنابراین مشارکت بالا، خودش یکی از ویژگی‌های واکسن پاستور 1400 است که می‌تواند با اقتدار بخشی به دولت ایران در مذاکرات و تعاملات بین‌المللی، جلوی آسیب‌های آینده به اقتصاد ایران را بگیرد.

  • رئیس با برنامه!

از دیگر ویروس‌هایی که می‌تواند اقتصاد ایران را با اخلال مواجه کند، حضور افرادی در جایگاه ریاست‌جمهوری است که در مسئولیت‌های پیشین خود نشان داده‌اند هیچ ثباتی ندارند و چارچوب فکری خاصی برای سیاست‌گذاری قائل نیستند. این افراد بدون هیچ برنامه‌ی مشخص و مدونی برای اداره‌ی اقتصاد، تصمیمات خلق‌الساعه می‌گیرند و نا اطمینانی و نوسان برای اقتصاد ایران می‌آفرینند. واکسن پاستور 1400، باید کشور را در مقابل ویروس نوسانات اقتصادی واکسینه کند. نوسانات اقتصادی که از بی‌برنامگی ناشی می‌شوند، برای ساختار اقتصادی کشور مانند تب‌های مقطعی سنگین برای بدن انسان هستند که آسیب جدی به مکانیسم بدن وارد می‌کنند. بنابراین در انتخابات آتی، باید مراقب باشیم که یا فردی انتخاب شود که از پیش سابقه‌ روشنی داشته باشد و چارچوب فکری‌اش مشخص باشد و تصمیمات دفعی بدون فکر نگرفته باشد یا دست‌کم برنامه‌ی مشخصی برای اداره‌ی اقتصاد داشته باشد. اکنون دیگر فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده است.

  • وظیفه‌ی ملی ما

بنابراین اگر می‌خواهیم انتخابات پیش رو، ما را در مقابل ویروس‌ها واکسینه کند تا بتوانیم با توجه به سلامتی چارچوب پیکر اقتصاد کشور پیش برویم و سال‌های خوشی از جهت اقتصادی پیش رو داشته باشیم، در درجه‌ی اول باید مشارکت بالا باشد. همه در این راستا وظیفه دارند؛ از یک سو مسئولان کشور باید زمینه را برای این مهم فراهم کنند و از سویی همه‌ی دلسوزان کشور باید دیگران را به مشارکت در انتخابات تشویق کنند. در مرحله‌ی بعد نیز باید همه تلاش کنند که فردی روی کار بیاید که اولاً برای اقتصاد برنامه‌ی مشخص داشته باشد و در ثانی، در حوزه‌ی روابط بین‌الملل تغییرات جهانی را درک کرده باشد و تلاش کند با تعامل سازنده با شرق و استمرار مذاکرات هوشمندانه با پنج به علاوه‌ی یک، برای رشد شتابان زمینه‌سازی کند. در عین حال اقتصاد ایران نیز نباید به تحولات سیاست خارجی شرطی شود. اگر مجموعه‌ی این ویژگی‌ها در انتخابات آتی و انتخاب فرد اصلح باشد، می‌توان گفت انتخابات، مانند واکسنی عمل کرده و جلوی حمله‌ی ویروس‌ها به اقتصاد ایران را خواهد گرفت.  

 

ارسال نظرات